1. Nieuws

12 april 2024

Klachten verergeren in de wachtrij

Nieuwe cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) laten zien dat de wachttijden in de ggz onverminderd lang blijven en dat het aantal wachtenden stijgt. De gemiddelde totale wachttijden zijn in bijna alle regio’s voor alle diagnosegroepen langer dan de Treeknorm. Bijna iedereen moet dus na verwijzing door een arts en aanmelding, langer dan 14 weken wachten voordat de behandeling start.

Op de wachtlijst staan is meer dan een ongemak. Vergeleken met mensen die geen zorg verwachten verergeren de klachten van mensen op de wachtlijst. Het vertrouwen in de zorg kan verminderen en de motivatie voor behandeling kan afnemen.

Hoop

Hopeloosheid is het laatste wat helpt tegen wachtlijsten in de GGZ. Er is een serieus probleem & geen magische oplossing. En er is wél veel wat we kunnen doen. Hier een hoopvol voorbeeld uit Canada:

In 2021 is daar One-at-a-Time (OAAT) therapy geïntroduceerd in de Community Addiction and Mental Health Centres (CAMHCs).

De kern van OAAT ofwel Single Session Therapy is:

Elke sessie:

  • staat op zichzelf,
  • is op korte termijn beschikbaar,
  • met focus op wat er nu toe doet,
  • en hoe iemand daar na de sessie zelf mee verder kan.

Gericht op het versterken van eigen oplossingen en hulpbronnen uit de omgeving,
met de verwachting dat elke ontmoeting hoop, groei en verandering kan brengen,
in de wetenschap dat meer hulp beschikbaar is als nodig.

Flexibel, pragmatisch, op tijd, op maat. Er wordt geen traject gestart, er is geen triage of intake, geen vervolgafspraak. De sessie is op korte termijn beschikbaar en de regie ligt bij de client. Dat kan over- en onderbehandeling voorkomen en wachtlijsten korter maken.

Het effect van één sessie

Hier de resultaten van het invoeren van OAAT in Canada op basis van 3646 sessies tussen oktober 2021 en maart 2022, in 14 vestigingen:

  • 58% van de cliënten voelde zich na de sessie zelfverzekerd of zeer zelfverzekerd over hun vermogen goed om te gaan met het aanmeldingsprobleem.
  • Van de 224 cliënten die een uitgebreide review invulden gaven 15 cliënten (6.6%) aan dat de sessie niet voldeed aan hun behoefte.
  • Van de 1240 cliënten die een korte beoordeling invulden gaf 92% aan tevreden te zijn met de hulp die ze kregen voor hun problemen.
  • 89.5% van de cliënten kwamen voor één sessie, een kleine minderheid kwam terug voor meer sessies.
  • De wachtlijst nam af met 64.1%

Waardevolle- of noodzakelijke aanvulling?

Natuurlijk, één sessie is niet het antwoord op alles, geen vervanging van (intensieve) trajecten die hard nodig kunnen zijn, maar een aanvulling.

Een zeer waardevolle & hoopvolle zou ik zeggen. Of sterker, ik zie geen goede reden om dit niet aan te bieden. Behalve dat het om een andere mindset vraagt en dat het ongemakkelijk & veel werk is om te veranderen, voor ons als professionals. Maar daar zouden we toch niet van terug moeten schrikken. Hoopvol en realistisch zijn over de mogelijkheid te veranderen, bereid zijn om daar moeite voor te doen en het verdragen van ongemak daarbij is toch onze specialiteit?

Wij bieden dit met Yet. Als organisatie kun je een abonnement afsluiten zodat je medewerkers op elk moment zelf direct een online afspraak kunnen boeken. Naast psychologen hebben we ook loopbaancoaches, work life coaches, leiderschap coaches, vertrouwenspersonen en life counselors. We werken allemaal met de SST methode. Zo is er altijd snel een passende expert beschikbaar om medewerkers te ondersteunen als het nodig is.